نوشته شده توسط : ذوالفقار کاظمی

 

نظرات خودتون رو بدین



:: برچسب‌ها: کمرپشت ,
:: بازدید از این مطلب : 781
|
امتیاز مطلب : 61
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذوالفقار کاظمی

غار اسپهبد خورشيد توجه بيشتر سازمان ميراث ‌فرهنگی را می طلبد

 
خبرگزاری ميراث فرهنگی، گردشگری: به گفته كارشناسان؛ استقرار بخش‌هايی از نيروی نظامی و كارخانه شن و ماسه در فاصله بسيار كمی از غار اسپهبد خورشيد در مازندران تخريب و ريزش ديواره‌ها و سقف اين غار تاريخی دو هزار ساله را سرعت بخشيده است. دوره هاي نظامی، آموزشی در منطقه دو آب مازندران و وجود ميدان تير در فاصله چهار كيلومتری غار تاريخی اسپهبد، اين غار تاريخی را درمعرض تهديد جدي قرار داده است؛ اين درحالی است كه كارخانه شن و ماسه "خطير كوه" نيز كه هر روزه اقدام به بارگيری مقادير متنابهی شن و ماسه از معادن موجود در حاشيه غار اسپهبد می‌كند، خطر رانش زمين را اين منطقه را شدت داده است.
 
علی ماه فروزی، كارشناس ارشد باستان‌شناسی ميراث فرهنگی استان مازندران با ابراز نگرانی از ادامه دوره‌های آموزشی - نظامی و عمليات خاك‌برداری توسط عوامل كارخانه شن و ماسه گفت: « به دليل آهكی بودن غار اسپهبد امكان ريزش ديواره‌ها و طاق اين غار بسيار فراوان است. لذا انجام هرگونه عمليات تيراندازی در فاصله بسيار اندكی از غار به ايجاد آلودگی‌ها و ارتعاشات صوتی در اين محوطه و ريزش ديواره‌های آهكی غار منجر شده است.» وی در ادامه افزود: « عمليات خاكبرداری توسط عوامل كارخانه شن و ماسه به مرور زمان می‌تواند منجر به رانش زمين شود، چراكه لايه‌هاي آهكی اين غار تاريخی با كوچكترين فشاری تخريب مي‌شوند.»
سامان سورتيجی ديگر كارشناس ارشد باستان ‌شناسی ميراث فرهنگی استان مازندران نيز در اين باره گفت: «در سال 78 به همراه گروهی از باستان ‌شناسان برای انجام مطالعات و بررسی ‌های باستان‌شناسی در غار اسپهبد خورشيد، متوجه صدای تيراندازی و تركش گلوله‌های آرپيچی شديم، صعود ما به دليل ارتعاشات صوتی ناشی از تيراندازی در محوطه كوهستانی متوقف شد و ناچار شديم مسير صعود را از بخش شرقی غار به سمت مقابل طاق غار تغيير دهيم، اين درحالی است كه صدای گلوله و تيراندازی در محوطه كوهستانی منجر به تخريب ملات ساخت و سازهای بخش فوقانی غار می ‌شد.» اين باستان‌شناس ادامه داد: « لايه‌های آهكی غار در مقابل ارتعاشات صوتی مقاوم نيستند و اين مساله سلامت و حيات اين غار تاريخی را در معرض نابودی قرار می‌دهد.» درحاليكه كارشناسان به نقد عملكرد اداره ميراث فرهنگی مازندران در عدم ممانعت از ادامه اين فعاليت‌ها می‌پردازند، اما مسوولان اين اداره معتقدند پيگيری‌های لازم برای جلوگيری از تخريب احتمالی غار آغاز شده است.
سهيلا رجايی مدير اداره ميراث فرهنگی استان مازندران در اين باره گفت: « با وجود آن كه پايگاه آموزشی دوآب در فاصله چند كيلومتری غار اسپهبد واقع شده اما به منظور جلوگيری از هر نوع تخريب احتمالی، ما اقداماتی را در راستای تغيير مكان اين پايگاه آموزشی از اطراف اين غار انجام خواهيم داد.» مسعود آذرنوش، نماينده سازمان ميراث فرهنگی در كميته غارشناسی كشور نيز از پیگيری سازمان برای نجات بخشی از غار خبر داد. آذرنوش گفت:« ما به دنبال آن هستيم كه بدانيم اين پايگاه و كارخانه شن و ماسه از چه زمانی در اطراف غار استقرار يافته است. بعد از پاسخ به اين سوالات اقدامات ما برای جلوگيری از تخريب و حفظ غار می‌شود.»
غار اسپهبد خورشيد نخستين بار توسط هيات غارشناسان ايران در سال 1335 كشف شد. اين غار تاريخی به صورت تالار ساده و دايره شكل است طول آن 75/19 متر و پهنای آن 35/14 و به بلندی 15 متر است. درحال حاضر قشر عظيمی از خاك و شن آثار ساختمان‌های داخل غار را در زير خود پوشانده است.



:: موضوعات مرتبط: غار اسپهبد خورشید , ,
:: برچسب‌ها: اسپهبد خورشید , غار , غار اسپهبد , لاپ کمر ,
:: بازدید از این مطلب : 791
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذوالفقار کاظمی

غار-دژ اسپهبد خورشید در بلندای البرزکوه، در تنگه‌ی رود دوآب و نزدیکی جاده‌ی سوادکوه به تهران جای دارد. غار به شکل تالار و دایره‌ای‌شکل است که ۷۵/۱۹ متر درازا و ۳۵/۱۴ متر پهنا و ۱۵ متر بلندا دارد. تاق این غار با ۸۰ متر پهنا و ۸۰ متر بلندا جز تاق‌های معروف جهان به شمار می‌رود.

درون غار، آثار دژ، برج، آتشکده، آب‌انبار، گرمابه، تنور و … دیده می‌شود که از سنگ و ساروج، به سبکی زیبا ساخته شده است. در گذشته از روستای کمرپشت که در بالادست غار قرار دارد، از راه جویی سنگی، آب این غار را تامین می‌کردند. فاضلاب دژ نیز با مهندسی شگفت‌انگیزی از طریق زیرزمین هدایت می‌شده است. در استوره‌های ایران‌زمین آمده که این دژ، گنج‌خانه شاهان ایران‌زمین به ویژه منوچهر بوده است.

شوربختانه امروزه با وجود میدان تیر نیروهای نظامی و کارخانه شن و ماسه، این دژ به طور جدی در آستانه‌ی نابودی است.

اسپهبد خورشید کیست؟

با درگذشت اسپهبد دادمهر حدود سال ۱۱۶ قمری، اسپهبدی تبرستان به فرزندش خورشید دوم، آخرین بازمانده‌ی دودمان باوندیان رسید که هنگام درگذشت پدر، شش سال بیشتر نداشت. بدین روی فرخان کوچک، عموی خورشید، جانشین وی تا رسیدنش به سن اسپهبدی شد.

اسپهبد خورشید پس از آنکه در ساری به تخت نشست برای آبادی طبرستان، کوشش‌های بسیار کرد. وی با ابومسلم خراسانی هم‌داستان شد و پس از کشته‌شدن وی با سنباد نیشابوری علیه تازیان همکاری کرد. پس از شکست سنباد از تازیان در ری و کشته‌شدن او به دست یک ایرانی ناآگاه، همه‌ی دارایی ابومسلم و سنباد به خورشید رسید. اسپهبد خورشید آخرین سنگر پاسداشت ایرانیت و آئین‌های کهن ایرانی بود که شوربختانه مهدی، خلیفه عباسی، با نیرنگ و به بهانه‌ی عبور لشکر از طبرستان به خراسان، به قلمرو وی تاخت و او را غافل‌گیر کرد. پس از آنکه سپاه خلیفه آمل را گشود، خورشید به کوهستان و به دژی که امروزه به نام او خوانده می‌شود، پناه برد. چون دژ در محاصره‌ی تازیان قرار گرفت، اسپهبد، برای گردآوری سپاه به دیلمان رفت. در نبود خورشید، تازیان به مسیر آب دژ پی بردند و آن را آلوده کردند. این‌چنین دژ به تسخیر آنان درآمد و زنان و دختران اسپهبد (شه‌کلا ومه‌کلا) به بردگی اعراب درآمدند، خزانه‌اش غارت شد و پسرانش نیز اسلام آوردند.

گویند هنگامی که نی‌کلا، همسر اسپهبد، بردگی فرزندانش و به بادرفتن سرزمینش را دید، در شبی که ماه کامل بود، به بالای برج آتشکده رفت و سه بار فریاد برآورد: خورشید، خورشید، خورشید! (در باور محلی‌ها، هر شب چهاردهم ماه، از داخل غار آوای خورشید، خورشید می‌آید.) در این هنگام اسپهبد در دیلمان با فریاد جانکاهی از خواب پرید و گفت: «دژ سقوط کرد!» اسپهبد هنگامی که زنان و فرزندانش را چنان خوار دید و طبرستان را نابودشده به دست تازیان، دست‌هایش را به سوی خورشید بالا برد و پس از نیایش خداوند، از نگین انگشتری‌اش زهری درآورد و با خوردن آن در سال ۱۴۴ قمری به زندگی‌اش پایان داد.



:: موضوعات مرتبط: غار اسپهبد خورشید , ,
:: برچسب‌ها: اسپهبد خورشید , غار , غار اسپهبد , لاپ کمر ,
:: بازدید از این مطلب : 846
|
امتیاز مطلب : 75
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذوالفقار کاظمی

کمرپشت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
کمرپشت
اطلاعات کلی
نام رسمی : کمرپشت
کشور : ایران Flag of Iran.svg
استان : مازندران
شهرستان : سوادکوه
 
بخش : مرکزی
 
دهستان : راستوپی


 

مردم
 
جمعیت ۱۴۴ نفر


 

کمرپشت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران.

 جمعیت

این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر (۵۲خانوار) بوده‌است.

 منابع



:: برچسب‌ها: کمرشت , جمعیت کمرپشت , روستای کمرپشت ,
:: بازدید از این مطلب : 850
|
امتیاز مطلب : 59
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذوالفقار کاظمی

کمرپشت روستايي خوش آب و هوا و ييلاقي در 70 کيلومتري از شهرستان قائمشهر در شهرستان سوادکوه داراي آب و هواي کوهستاني با تابستان هاي بسيار خنک ميباشد. غاربزرگ و تاريخي اسپهبد خورشيد شاه و امامزاده عباسعلي (ع) در جنب اين روستاي زيبا و بکر ميباشند. اين روستاي خوش ييلاق زادگاه بزرگ مردان زيادي که رتب بالاي حکومتي را در دوران قبل و بعد انقلاب را کسب کرده اند ميباشد. تمامي جمعيت خوش ييلاق کمرپشت که قريب به200 خانوار ميباشند از يک خانواده بوده و همگي با هم فاميل بوده و هيچ غريبه اي در ميانشان راه ندارد. همين موضوع موجب گرديده تا طبيعت اين منطقه بسيار بکر و زيبا بوده و اهالي براي پاسداشت اين زيبايي جلوي هرگونه تعرضي به جنگلهاي بکر و چشمه هاي آب معدني و مراتع ان را ميگيرند . جالب است نام فاميل اهالي منحصر به خانواده هاي احمدي ، طهماسبي ،انوري ، قلي نژاد ،رضائي ، صابري . زاهدي ، زارعي ، نجار زاده ، فلاح ميرزائي ، کاظمي،بابايي و صادقي ميباشد. از مکانهاي ديدني اين روستا ميتوان از کش زمين،جول کش زمين، عاروس دکته کر، کوهسره، سوته تلي، فک چال، گژدم سل، افرابن، کوتروک، هلي چال، کرسر، زين،لاب کمر، سوسل، گت سنگ، قليزخوارن،پي ديم، چشمه سر ، سرکوه، جرسرکوه ، تلکا گردن، سپلک، قلسي، گت دره، ولشتي، بورسل، ليلم، چناربن، للارد و ونگ زن کمر را نام برد


عيده ماه يک مراسمي است که همه ساله برگذار مي شود در منطقه عباسعلي که در انجا مسابقات اسب سواري و کشتي لوچو و ...برقرار هست .

امامزاده عباسعلي يعني برادر امام رضا(ع) هست که در آنجا دفن است.

 

روستای کمرپشت

 



:: برچسب‌ها: کمرپشت , روستای کمرپشت , عکس کمرپشت , بهشت کوچک ,
:: بازدید از این مطلب : 944
|
امتیاز مطلب : 65
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد